Dorota Kaczan - nauczyciel

Dorota Kaczan

 

Scenariusze zajęć i uroczystości szkolnych
1.

PIRACKIE SWAWOLE-
ZABAWY TWÓRCZO – RUCHOWE

2.

Scenariusz imprezy integracyjnej
„ Mikołajki na sportowo”

3. Scenariusz Jasełek bożonarodzeniowych wystawianych w Szkole Podstawowej nr 4
w Solcu Kujawskim
4. Scenariusz przedstawienia z okazji
 „Pierwszego  dnia wiosny”
wystawiany dla uczniów klas I – III
w Szkole Podstawowej nr 4
5. Gdzieś między snem a jawą

PIRACKIE SWAWOLE-
ZABAWY TWÓRCZO – RUCHOWE

 

Miejsce imprezy:  Chata Maryny w Przyłubiu koło Solca Kujawskiego

Uczestnicy : uczniowie niepełnosprawni i z problemami zdrowotnymi – ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Solcu Kujawskim - zaproszenia otrzymało 63 dzieci

Cele imprezy :

Ø      integracja uczniów Szkoły Podstawowej nr 4 w grach i zabawach sportowych

Ø      propagowanie sportu szkolnego

Ø      podnoszenie poziomu sprawności fizycznej u dzieci niepełnosprawnych,

Ø      wzbogacanie czynnego słownika dzieci o wyrazy związane z tematyką morską

       ( piracką),

Ø       tworzenie radosnego nastroju podczas zabawy,

Ø      rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i spostrzegawczości dzieci,

Ø      tworzenie atmosfery życzliwości, współpracy i współdziałania w zespole,

Ø      eksponowanie atrakcyjności pozytywnych cech charakteru,

Ø      wykorzystanie twórczych technik animacyjnych w pracy z dziećmi (zabawy z chustą KLANZY)

Ø      zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z grupą

 

       Organizacja:

 Cała impreza składa się z trzech części:

1.      plastycznej

2.      przyrodniczej

3.      twórczo – ruchowej: Pirackie swawole

Po przyjeździe na miejsce wszyscy zostają podzieleni na trzy grupy, za pomocą kolorowych frotek, które zakładają na rękę. Każda grupa kolejno przechodzi na poszczególne zajęcia.

W części „ Pirackie swawole” dzieci  zostają dodatkowo podzielone na dwie równoliczne grupy.

Przebieg imprezy:

1.      Powitanie „pirackich ekip” – dzieci ustawione w kole

 

„Dzisiaj u Maryny pirackie są swawole,

Jest dużo fajnych dzieci, więc czas tu szybko leci,

Więc teraz w rejs ruszamy – wygramy, wygramy, wygramy!!!

 

2.      Wyjaśnienie przez prowadzącego pojęcia „ pirat”- za pomocą dotyku odgadnięcie, co znajduje się w worku – „pamiętnik”

3.      Odczytanie fragmentu pamiętnika „ Kapitana Hucka”

 

„Nazywam się kapitan Huck.

Jestem piratem, kapitanem statku pirackiego.

Jesteśmy podróżnikami.

Nie interesują nas bitwy i bójki z innymi załogami statków.

Marzymy o wielkich przygodach, dalekich krajach, nowych wspaniałych przyjaźniach. Wybieramy się w podróż po skarb.

Piszę ten pamiętnik z nadzieją, że może ktoś kto go znajdzie i przeczyta wyruszy w podróż naszymi śladami i pomoże nam odnaleźć skarb.

Może to będziecie WY?”

 

4.      Podział dzieci na dwie grupy – wybierają dowolny kolor pirackiej chusty.

 

5.      N - Wskakujemy na statek ?

Zabawa: „Okręt” uczestnicy stoją bardzo blisko siebie, w ciasnym kole, łącząc splecione ręce na plecach sąsiada. Reagują ruchem i dźwiękiem (głosem) na hasła prowadzącego.

Prowadzący mówi to, co zostało napisane pogrubionym drukiem:

1- NA POKŁAD, 2- ODPŁYWAMY, 3- FALE W LEWO, 4- FALE W PRAWO,

5- DRYFUJEMY, 6- ZA BURTĘ, 7- CAŁA NAPRZÓD, 8- CAŁA WSTECZ

6.      Poszukiwanie ukrytych kopert z zadaniami na wyznaczonym terenie.

 

  

Zadania do wykonania:

a.       Wybierzcie pirata z waszej grupy, który ma największe stopy.

      On będzie waszym wodzem. Załóżcie mu opaskę na oko.

b.      Wybierzcie spośród Was dwie najniższe piratki.

      Przyślijcie jedną z nich do prowadzącej z zadaniem nr 2

( daję jej sylwetki ludzików)

c.        Na głowie ludzika- pirata narysujcie minę, która mówi o waszym samopoczuciu,

a na brzuchu napiszcie swoje imię.

      d.      Sylwetki piratów naklejcie na fladze.

      Po skończonym zadaniu przyślijcie drugą najniższą piratkę do prowadzącej po

     „ czarodziejskie pudełko”.

e.       Spośród podanych cech charakteru wybierzcie takie, które powinien mieć dobry pirat, dobry kolega. Naklejcie je na fladze. Złe cechy wrzućcie do pudełka. Zaklejcie pudełko.

 

 Dobre cechy: grzeczny, odważny, opiekuńczy, pomysłowy, troskliwy, uczciwy, uczynny, zgodny, życzliwy, dobry

Złe cechy: agresywny, kłótliwy, krzykliwy, leniwy, nieuprzejmy, okrutny, uparty, wybuchowy, złośliwy, chciwy

      Zaczarujcie pudełko: 3 razy powiedzcie:

„ Czary mary fik, mik,

zły charakter znikł”

 

7.      Prezentacja pirackich grup na polanie

8.      Wspólne zabawy: poznanie różnych części ciała – zabawy wg. Weroniki Sherborne

a.       - powitanie wodzów głowami, kolanami, stopami itp....

- powitanie pozostałych piratów w podobny sposób

- odczytanie dobrych cech charakteru naklejonych na fladze

                

b.      zabawy z chustą KLANZY –„ Burza na morzu” –n-el prowadzi opis burzy. Morze jest spokojne, wieje lekki wiatr. Nagle nadciągają groźne, czarne chmury i zrywa się coraz silniejszy wiatr. Statek kołysze się na falach. Woda zalewa statek. Uwaga! Przed nami ogromna skała. Ojej! Rozbijemy się Ratuj się kto może! Statek tonie( dzieci kucają pod chustą)

     Wszyscy na tratwę- chowają się pod chustę (Namiot) 

·        „ Ratuj się, kto może”- namiot

·        „ Przebieganie pod chustą”

·        „ Poławiacze pereł”

9.      Zawody sportowe piratów na polanie- rywalizacja w grupach

a.      „Wyścig po flagę”

b.      „Zanieś ranną piratkę”- dwie osoby tworzą z rąk krzesełko i niosą  piratkę po wyznaczonej trasie ( asekuracja dorosłej osoby),

c.       „ Kto silniejszy ?”- przeciąganie liny między pirackimi ekipami,

10.   Zaczarowanie pudełek – 3 razy

„Czary, mary, fik, mik

zły charakter znikł”

 N-el otwiera pudełko z drugiej strony. W środku znajdują się włożone tam wcześniej cukierki. Złe cechy zostały zamienione w słodycze, w nagrodę za wspaniałą zabawę.

11.  Pożegnanie – „ Iskierka przyjaźni”

 

  


 

Opracowała:

Dorota Kaczan

Teresa Tomkiewicz

 

 

 


Scenariusz imprezy integracyjnej
„ Mikołajki na sportowo”

 

Miejsce imprezy: sala gimnastyczna   SP nr 4

Data:  4 grudnia 2004r.

Uczestnicy: uczniowie klas specjalnych SP 4 w Solcu Kujawskim oraz z problemami zdrowotnymi, łącznie ok.60 osób

Zaproszeni goście: z-ca burmistrza p. Teresa Substyk, kierownik MOPS p. Hanka Stamm, przew. Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych p.Anna Marszałek, redaktor Peryskopu soleckiego p. Janina Pawzun, redaktor „Powiatu” p. Jacek Gratkowski, przew. Komitetu Rodzicielskiego SP 4 p. Wioletta Pietrzyk

Cele imprezy:

Ø      kształtowanie szacunku do tradycji i obrzędów, przybliżenie wiedzy o tradycjach i obrzędach mikołajkowych poprzez udział w zabawach i konkursach tematycznie związanych z Mikołajkami.

Ø       integracja uczniów Szkoły Podstawowej nr 4.

Ø      kształtowanie zwinności, zręczności, siły, koordynacji oraz wytrzymałości – podnoszenie poziomu sprawności fizycznej uczniów niepełnosprawnych,

Ø      propagowanie „Sportu na wesoło”

Organizacja:

Przed wejściem na salę dzieciom przyklejono do koszulek znaczki: renifery, gwiazdki, śnieżynki, bałwanki. W ten sposób wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na cztery grupy, w których odbywały się zabawy.

Cała impreza składa się dwóch części:

I – Mikołajki na sportowo

II – Artystyczno - plastyczna

Przebieg imprezy:

(Dzieci po wejściu na salę siadają w kole dookoła chusty Klanzy)

1 Przejście wszystkich uczestników dookoła sali przy muzyce „ Najlepsi z najlepszych”

2. Powitanie uczestników zabawy i gości przez  prowadzącego:
 

3. Powitanie gości oraz uczestników zabawy przez dyrektora szkoły Krzysztofa Czarczyńskiego

4. Przedstawienie celu spotkania :

-  Niedługo Boże Narodzenie i wszystkie dzieci czekają na spotkanie….. kogo????

Dz:  Św. Mikołaja.

-My również na niego bardzo czekamy i może właśnie dziś przyjdzie do nas.

Czekając na niego miło spędzimy czas w trakcie wspólnej zabawy.

5. Tworzenie drzewka osób biorących udział w Mikołajkowej imprezie:

 „Bombka” – każde dziecko oraz zaproszeni goście otrzymują  kartonik w kształcie bombki i mają za zadanie narysować na niej „buźkę” określającą dzisiejszy nastrój np. wesoły, smutny, zły i napisać swoje imię.

Przyklejenie bombki na choince. W ten sposób powstaje drzewko osób biorących udział w zabawie.

Przyklejają najpierw goście, potem kolejno osoby siedzące przy kolorze:

- takim, jak strój Mikołaja,

- takim, jak świąteczne drzewko,

- takim, jak gwiazdka na niebie,

- takim, jak niebo,

- takim, jak owoce mandarynki, które często znajdujemy w paczkach od Mikołaja

- fioletowym    

6. Przybycie Mikołaja: rozwiązanie zagadki: 

„Co to za kochany święty,

Co przynosi nam prezenty

kiedy gwiazdka już zaświeci

                    on obdarza wszystkie dzieci? (Mikołaj)

- Czy chcecie, aby on do Nas przyszedł? Zawołajmy go następującymi słowami

Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaju Święty,

Dzyń, dzyń, dzyń,

przynieś nam prezenty!!!!

- Głośno, jeszcze raz!

Piosenka: „Ding- dong”

7. Przywitanie dzieci przez Mikołaja

8. Krótka rozgrzewka: Zabawa „ Pingwin” wspólnie z Mikołajem

                                                  ( dzieci cały czas siedzą w kole)

 „ Mikołajki fajna sprawa
dla nas wszystkich to zabawa
Ręce w górę,
w przód i w bok,
skłon do przodu,
przysiad, hop
Głowa, ramiona,
kolana, pięty / 3 razy
Głowa, ramiona,
kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.

( dzieci śpiewają na melodię piosenki  pt. „ Siekiera, motyka…” i wykonują określone ruchy.
Zaczyna się od tempa wolnego, następnie śpiewa się i pokazuje coraz szybciej. )

9. Podział na drużyny: prowadzący sprawdza gotowość do zabaw sportowych: wstają „ Śnieżynki” , odnajdują nauczyciela z takim samym znaczkiem i ustawiają się w rzędzie. Kolejno, w taki sam sposób tworzymy pozostałe rzędy.

I grupa: Aniołki
II grupa: Bałwanki
III grupa: Reniferki
IV grupa: Misie

10. Podanie zasad obowiązujących w zabawach:

 

- Powiem Wam teraz na czym będą polegały zabawy– słuchajcie uważnie:

      ●     jest 8 konkurencji . Po 4 zabawach będzie chwila odpoczynku- występ zespołu
            tanecznego

 ●       nie są to wyścigi, ani zawody , nie musicie się więc śpieszyć, ani denerwować, że coś się nie uda, nie ważne jest, kto będzie pierwszy, a kto ostatni- ważne jest, aby się dobrze bawić!!!

 ●     konkurencje nie są punktowane, ani w żaden sposób oceniane

 ●       każda zabawa będzie dokładnie pokazana przez waszych kolegów i koleżanki, którzy przyszli, aby wspólnie z Wami ćwiczyć;

 ●       zawodnik daje następnemu sygnał do startu klepiąc go w rękę lub przekazując przedmiot potrzebny w danej konkurencji( pokażemy – wystawcie rączkę)

 ●       zabawa kończy się w momencie, kiedy zawodnik z czapeczką Mikołaja znów znajdzie się na początku drużyny

 ●       po skończonej zabawie siadamy skrzyżnie;

 ●       przy każdej grupie znajduje się opiekun, który w razie potrzeby pomoże Wam wykonać ćwiczenie

 ●       jeżeli ktoś nie chce wykonać danej konkurencji musi o tym powiedzieć opiekunowi.

 ●       pamiętajcie, aby dopingować swoich kolegów

11. Potyczki sportowe według przygotowanego zestawu ćwiczeń.

-  Konkurencje od 1 do 4.

12. Przerwa: Występ zespołu dziewcząt – aerobic

13. Konkurencje sportowe od 5 do 8

14. Zakończenie potyczek sportowych zabawą „ Mikołajki fajna sprawa…”

15. Podsumowanie zadań sportowych, wręczenie nagród.

16. Rozpakowanie prezentów ( kartonów), które były wykorzystane w konkurencji sportowej – w kartonach znajdują się czapeczki Mikołajkowe dla każdego dziecka

17. Pokazy tańca towarzyskiego w wykonaniu uczniów naszej szkoły: Sebastiana Mroza, Agnieszki Nadolnej, Przemka Stachelka.

18. Występ Pauliny Olkiewicz – uczennicy klasy VI b w piosence pt. „Pamiętaj o Nas Święty Mikołaju”

19.Przejście do szatni – przebranie się.

II część imprezy:

Część artystyczno- plastyczna

 

 


 

Scenariusz Jasełek bożonarodzeniowych wystawianych w Szkole Podstawowej nr 4
w Solcu Kujawskim

 

POSTACIE:

Narrator 1 , 2,3, Aniołowie 1,2 3,4 Pasterze   1, 2, 3, 4, 5,Kacper, Melchior, Baltazar, Dzieci 1 i 2, Józef, Maryja, Recytator 1 i 2
-------------------------------------------------------------------------------------

Scena I:

( w tle podkład muzyczny)

NARRATOR-
Są święta w naszym kalendarzu
Najdroższe i najbliższe
Bo wywołują falę marzeń
Najczulszych i najmilszych
Ten nastrój wszystkim się udziela
ogarnia serca, dusze
radością szczęścia i wesela
i czystych wielkich wzruszeń

NARRATOR2-
Te święta godzą wszystkich,
I ludzie i zwierzęta są sobie drodzy, bliscy.
Winy sobie przebaczają,
Miłość ludzi łączy
I łzy szczęścia napływają, wilgotnieją oczy.

NARRATOR3-
Zawsze święta te prześliczne dusze odradzają
Struny czułe, romantyczne
W sercach poruszają.
I wzruszają, godzą, łączą
Szopką, kolędami
Obejrzyjcie dziś jasełaka
I śpiewajcie z nami.

 

Scena II:

KOLĘDA „Anioł pasterzom mówił”...(podkład melodyczny dla narratorów)

NARRATOR 1-Gdy Pan Jezus się narodził w szopce, w Betlejemie, Wielka Gwiazda oświeciła jasnym blaskiem ziemię. A Pan Jezus był maleńki, takie dzieciąteczko, nie miał domu ni kołyski i leżał w żłóbeczku.

NARRATOR 2-Nad szopeczką zaś aniołów rzesza zaśpiewała: Zstąpił Boży Syn na ziemię, chwała Jemu, chwała!!!

(Wchodzi Józef z Maryją, klękają obok żłóbka)

KOLĘDA- „Gdy śliczna panna syna kołysała” Ref. Śpiewa Maryja

KOLĘDA- „ Gdy  się Chrystus rodzi ”(Wchodzą aniołki, na Gloria podnoszą ręce do góry, tańczą)

CHÓR ANIOŁÓW- Wiatr się wdziera  poprzez ściany po stajence hula. W żłobie leży Pan nad Pany , Matka go otula

ANIOŁ 1-Witaj Jezu narodzony, położony w żłobie. Witają Cię aniołowie, kłaniają się Tobie- ( podchodzi i klęka)

ANIOŁ 2- Czy nie zimno Ci malutki w Twoje święte nóżki? Jak pozwolisz to je trochę ogrzeję serduszkiem

ANIOŁ 3-Czy nie zimno Ci Dzieciątko w Twoje rączki obie, w moich skrzydłach ciepłe piórka, baw się, ogrzej sobie

ANIOŁ 1-W żłobie leżysz Jezu mały, w szopce masz mieszkanie, ale chciałeś przyjść na ziemię, bo nas kochasz Panie!

ANIOŁ 4-Nim pastuszków pobudzimy, dalej aniołowie, niechaj każdy Dzieciąteczku jak je kocha powie! Zatańczmy na Jego chwałę, stańmy przy nim w koło. Ja mu nóżki ucałuję od wszystkich Aniołów. ( całuje nóżki Jezusa).

(Aniołki obchodzą żłóbek dookoła, śpiewając cicho)

„ W żłobie leży...” Ustawiają się w półkolu

Wychodzą Aniołki 2 i 4, trzymają się za ręce, mówią:

ANIOŁ 2 i 4- Teraz trzeba tę nowinę zanieść już do ludzi chodźmy prędko to ogłosić pasterzy obudzić!!!

KOLĘDA-„Wśród nocnej ciszy...”- pasterze do tej pory leżący na ziemi na słowa : „ Wstańcie pasterze...”- powoli się budzą, potem nasłuchują i klękają

ANIOŁOWIE-Wstańcie, wstańcie pastuszkowie, słuchajcie nowina. Tam w szopce (pokazują) na sianeczku leży Bóg- Dziecina

PASTERZ 1-Patrzcie bracia, to anioły z niebieskiej krainy! Czy słyszycie?! O Dzieciątku przynoszą nowiny...!

ANIOŁKI RAZEM-(śpiewają)Wesołą nowinę bracia słuchajcie. Niebieską Dziecinę z nami witajcie....

PASTERZE RAZEM-(śpiewają)Jak miła ta nowina, mów gdzie jest ta dziecina, byśmy tam pobieżeli i ujrzeli /2razy

ANIOŁ 3-Syn Boży się narodził, aby ludzi zbawić. Idźcie prędko się pokłonić, cieszyć go, zabawić.

PASTERZE ŚPIEWAJĄ-„ Pójdźmy wszyscy do stajenki”

MARYJA-Chodźcie, Jezus na was czeka, przez sen do was się uśmiecha. On tak was kocha, więc oddajcie Jemu chwałę

PASTERZE WCHODZĄ I ŚPIEWAJĄ: „Przybieżeli do Betlejem...”- wszyscy głęboko się kłaniają

PASTERZ 2- Wielki Boże dziś zrodzony, co na sianku leżysz, przyjmij te ubogie dary od swoich pasterzy

PASTERZ 3- Tak się cieszę Dzieciąteczko, że zostaniesz z nami, przynosimy Ci w podarku koszyk z jabłuszkami

PASTERZ 4-A ode mnie masz maleńki śmietanę w garnuszku, bo cię kocha, bo Cię wielbi małe me serduszko!

PASTERZ 5-A ja chlebek Ci przyniosłem świeżo upieczony, żebyś głodny nie był Jezu, dzisiaj narodzony( pasterze składają dary)

PASTERZE RAZEM-Zaśpiewamy teraz Tobie wesołą piosenkę, abyś do nas się uśmiechnął, Jezu malusieńki

KOLĘDA-„Dzisiaj w Betlejem”

PASTERZ 1-Kochamy Cię Boże Dziecię i chwalimy szczerze, dobry Jezu kiedyś będziesz najlepszym pasterzem. Będziesz swoje pasł owieczki- od zguby ratował, wszystkim, wszystkim ludziom świata będziesz pasterzował

JÓZEF-Bóg wam zapłać. Pan was wezwał pierwszych, byście poznali szczęścia blask i odeszli stąd umocnieni.

PASTERZ 5-O popatrzcie do stajenki idą trzej Królowie. Idą w bardzo pięknych szatach w koronach na głowie!!!

PASTERZ 4-Haj pasterze zróbmy miejsce dla zamorskich króli, Boże Dziecię wszystkich przyjmie, każdego przytuli

KOLĘDA-„Mędrcy świata Monarchowie”

(królowie ustawiają się przy żłóbku)

KRÓLOWIE RAZEM-Bogu niech będzie wieczna cześć i chwała, tutaj się nasza gwiazda zatrzymała

MARYJA- O mili królowie, skąd żeście przybyli?

BALTAZAR-O, z dalekiego kraju my za gwiazdą wyszliśmy, by zobaczyć maleńkiego Jezusa narodzonego w Betlejem

KACPER-W swoim kraju, hen daleko słyszałem o Tobie, witam Ciebie Boże Dziecię położone w żłobie. Gwiazda Twoja mnie do Ciebie prosto prowadziła, złoto w darze Ci przyniosłem Dziecineczko miła!

MELCHIOR-Ja przyniosłem Ci kadzidło wonne i pachnące, by Cię uczcić Boże Dziecię na sianku leżące.

BALTAZAR-A ode mnie wonna mirra, dla Ciebie zebrana, boś z wielkiego nieba przyszedł, aby cierpieć z nami ( królowie składają dary).

KRÓLOWIE RAZEM- Już nie chcemy nosić koron złocistych na głowie, bośmy w stajni hołd złożyli Dzieciątku królowi. Więc przed Tobą je składamy na Twą większą chwałę, bo Ty jeden królem świata jesteś Jezu mały( królowie składają korony)

( w tle podkład muzyczny np. „Lulajże Jezuniu”)

RECYTATOR 2- Zasnął Jezus cichuteńko na pachnącym sianie, pożegnajmy się z stajenką- Dobranoc nasz Panie!!! Lecz nie smućmy się, że trzeba odejść od żłóbeczka, zabierzemy z sobą w sercach uśmiech Dzieciąteczka

KOLĘDA-„Lulajże Jezuniu”

Scena III:
( dzieci ustawiają się w półkolu)

RECYTATOR 1- W noc Bożego Narodzenia chodźcie szkolne dzieci, do stajenki Jezusowej, gdzie Gwiazdeczka świeci. Jezus chce tu zostać z nami, bo nas kocha szczerze, cieszmy się więc jak anioły, króle i pasterze...

DZIECKO 1-My Jezusie dzieci Twoje, podarków nie mamy, serca nasze, dobre czyny przyjmij Jezu Mały i daj, aby wszystkie dzieci zawsze Cię kochały

DZIECKO 2-Przynosimy Tobie Jezu książki i zeszyty, pobłogosław je Swą dłonią, by dobrze służyły. Przynosimy naszą wiedzę, weź ją w rączki swe, daj nam rosnąć na Twą chwałę, naucz kochać Cię!!!

DZIECKO 3-Podzielimy się opłatkiem
Jak przodkowie nasi,
Bo dziś pokój idzie światem, żale, spory gasi.
Ci, którzy lubią coś wspólnie tworzyć,
by coraz pełniej być sobą,
Pragną dziś szczerze życzenia złożyć
Wielu bliskim osobom.

DZIECKO 4-Ojcom spełnienia planów i marzeń,
Sukcesów w różnych zawodach,
Osiągnięć w sporcie i miłych wrażeń,
I niech im sprzyja pogoda.

DZIECKO 5- Matkom, by miały trochę wytchnienia
I mniej kłopotów codziennych,
By też spełniły się ich marzenia
w dzieciach rozsądnych i dzielnych.

DZIECKO 6-Podzielimy się radością
I uśmiechem czystym
I dobrocią, życzliwością
Z każdym  sercu bliskim.

DZIECKO 7-Gdy łamiemy się opłatkiem
To życzymy wszystkim
Żeby pokój był na ziemi
I niósł radość wszystkim

WSZYSCY RAZEM (chwytają się za ręce i śpiewają)

”Pokój na ziemi dzieciom”

Kolędy:

1.Anioł pasterzom mówił
2.Gdy śliczna panna syna kołysała
3. Gdy się Chrystus rodzi
4.W żłobie leży
5.Wśród nocnej ciszy
6. Pójdźmy wszyscy do stajenki
7.Pżybieżeli do Betlejem
8.Dzisiaj w Betlejem
9.Mędrcy świata monarchowie
10.Lulajże Jezuniu

                                                                                        Opracowała:

                                                                                          Grażyna Majka

                                                                                          Dorota Kaczan

 


Scenariusz przedstawienia z okazji
 „Pierwszego  dnia wiosny”
wystawiany dla uczniów klas I – III
w Szkole Podstawowej nr 4

 

 

NARRATOR:

 21 marca rozpoczyna się kalendarzowa wiosna. O tej porze roku w przyrodzie następuję wiele zmian. Aby wiosna mogła na dobre zagościć, musimy pożegnać zimę. Odchodzącą zimę symbolizuje kukła, która nazywa się …? Kto wie jak?

PUBLICZNOŚĆ:

Marzanna

NARRATOR 1:

Jest taki zwyczaj, że Marzannę wrzuca się do rzeki, aby zima odpłynęła od nas daleko do morza. Zwyczaj ten ma długą historię. Znany jest u nas od XV wieku.

My postanowiliśmy powitać wiosnę piosenkami i wierszami. 

 

NARRATOR 2:

Zapraszamy do obejrzenia przedstawienia.

Słuchajcie uważnie, bo na zakończenie będzie krótki konkurs.

 

DZIECKO 1:

Pragniemy dziś powitać ten wiosenny dzień,

I bazie i pierwiosnki i wszystkie ptasie piosnki. (w tle podkład ze śpiewem ptaków)

 

DZIECKO 2:

Gra muzyka, śpiewaj z nami świergot ptasząt z dzwoneczkami,

Kukułeczka swe kuku, głośno kuka: ku ku, ku ku.

 

NARRATOR:

Z czym kojarzy nam się wiosna? ( zwraca się do dzieci siedzących w kole)

Dzieci kolejno odpowiadają:

Dz. 1 – Wiosna to budząca się przyroda,

Dz. 2 – Coraz jaśniejsze słońce,

Dz. 3 – Śpiewy ptaków o świcie,

Dz. 4 – Rechot żab o zachodzie,

Dz. 5 – Wiosna to ciągle zmieniające się barwy.

 

Dz. 1 – Ale zanim powitamy wiosnę…. (ściągają z siebie i wyrzucają wymieniane przedmioty)

Dz. 2 – Dziękujemy ciepłym kapturom….

Dz. 3 – czapkom pod brodę…

Dz. 4 – szaliczkom…

Dz. 5 – rękawiczkom…

Dz. 1 – kapciuszkom…

Dz. 2 – i kożuszkom!

Dz. 3 - W mróz, w niepogodę, na złość wichrom, ciepło było policzkom, uszom, nóżkom, paluszkom…

 

 

Dz. 4 - Wszystko to wiemy, ale teraz nie ma rady! Musicie iść do szuflady, albo na dno kuferka…Teraz tylko sasanki będą chodziły w futerkach.

 

RECYTATOR:

Z tą wiosną proszę państwa, to jednak mała draka: niby trawka tu i ówdzie wyprysła,

Przysłała na zwiady ptaka, no tak… niby przyszła…ale na razie – byle jaka.

Bo czy to wiosna ? – pytam, czy przedwiośnie deszczowe…

Tydzień temu padał śnieg, zimny wicher dął i siekł.

Dzisiaj ciepło – dobry znak! Czy już wiosna?

 

WSZYSCY:

Tak, tak, tak!!!

 

RECYTATOR:

Wygrzeb się wreszcie słońce z tych matowych folii !

Czy zabrakło na składzie promieni?

Rzuć ziemi pełną garścią miliardy kalorii.

Wytłumacz tej zaspanej wiośnie, że nie czas się lenić, bośmy bardzo spragnieni – zieleni…

 

DZIECI: Czego?

 

WSZYSCY: zieleni!!! (wyrzucają w górę zielone kawałki pociętej krepy)

 

NARRATOR:

Po mroźnej i śnieżnej zimie wszyscy z utęsknieniem czekają na wiosnę. Wypatrują powracających ptaków, pierwszych kwiatów, ciepłego słońca i zieleni.

Tęsknią za głosami przyrody oraz światem pełnym barw.

 

RECYTATOR:

Ostatnie wzgórki śniegu już znikają na łące.

Cała ziemia paruje i wyżej świeci słońce.

Bałwanek na podwórku już się zamienia w wodę,

a wierzby wokół domu puszczają pędy młode.

RECYTATOR:

Lecz wiosna nie przychodzi, choć ciągle o niej śnimy,

bo boi się Marzanny – złej wróżki, śnieżnej zimy.

Nie zakwitną pierwiosnki, nie zazielenią się zboża,

dopóki zła Marzanna nie odpłynie do morza!

 

RECYTATOR:

Niechaj wiosna przybywa, a zima szybko znika.

Zrobimy dziś Marzannę ze słomy i patyka.

 

WSZYSCY:

Piosenka pt. „Żegnaj Marzanno”

(maszerują w rytm piosenki, niosąc kukłę Marzanny)

 

Marzanno, Marzanno odpłyń gdzieś za morza,

Niech kwitną już kwiaty zielenią się zboża.

 

Marzanno, Marzanno niechaj zima minie,

 A kra na strumyku wraz z tobą odpłynie.

 

Marzanno, Marzanno już nie chcemy ciebie,

Niech świeci już słonko na wiosennym niebie.

 

NARRATOR:

Świergotały ptaki – to wcale nie są plotki:

Słuchajcie drogie dzieci:

 

PTAK I:

Już słońce dłużej świeci,

Przeszły mroźne zawieje, śnieg też wkrótce stopnieje,

 

PTAK II:

I budzą się już rzeki…Kres zimy niedaleki.

 

NARRATOR:

Gdy umilkły na chwilę, odezwały się gile i gwiżdżą:

 

GILE:

Koniec zimy! Wnet do domu powrócimy!

 

WSZYSCY RAZEM:

 Piosenka pt. „Wiosenny mazurek”

 

Miła wiosna już nadchodzi ,

Topi lody śniegi zmywa.

Nocą jeszcze wietrzyk chłodzi,

Ale dniem już cieplej bywa,               2 razy

 

Ma już wierzba listki młode,

Biała brzoza małe pąki,

Już na polu za ogrodem,

Odezwały się skowronki.               2 razy

 

WIEWIÓRKA:

Choć wiatr jeszcze chłodny i śnieg często pada,

Ktoś wiosenne figle w polu, w sadzie płata:

To trawkę zazieleni, to kwiat wymaluje,

z promieniami słońca cichutko tańcuje.

 

(słychać pukanie do drzwi)

WIEWIÓRKA:

Kto tam?

 

JASKÓŁKA:

To ja – czarna jaskółeczka.

Czy można już pod strzechą budować gniazdeczka?

 

WIEWIÓRKA:

Wiosny jeszcze nikt nie widział jaskółko maleńka.

Ale chodź tu do nas, poczekaj na pieńku.

 

(jaskółka podchodzi do bociana, siada obok niego. Borsuk podnosi do góry głowę przeciąga się i ziewa)

BORSUK:
Aaaa…!Słonko mnie zbudziło.

Chyba pora wstawać, przed norką posprzątać w kątkach pozamiatać.

 

WIEWIÓRKA:

Borsuczku, borsuczku nie widziałeś wiosn?

 

BORSUK:
Cóż masz wiewióreczko głosik tak żałosny?

Nie widziałem jeszcze ukochanej wiosny.

Ale jest na pewno już bardzo bliziutko,

bo na dworze cieplej, a w norze suchutko.

 

(jaskółka zwraca się do bociana)

JASKÓŁKA:

Boćku - klekocie, wiosny nie widziałeś,

gdy z cieplutkich krajów wysoko leciałeś?

 

BOCIAN:

Kle, kle, kle!

Widziałem jak Marzannę chłopaki topili.

Złą macochę zimę dzisiaj wygonili.

 

BORSUK:

Teraz tylko czekać, zaraz się tu zjawi, zazieleni łąki, poodświeża sady!

(wiewiórka zwraca się do pozostałych)

 

WIEWIÓRKA:

Chodźcie wszyscy, głośno zawołamy, może nas usłyszy i tutaj się zjawi.

 

WSZYSCY:

Wiosno! Wiosno! Nasza siostro! Przyjdź tu do nas, pozwól nam się już tobą radować!

( nie przychodzi)

 

BORSUK:

Może zawołacie wiosnę razem z nami.( zwraca się do widowni)

Czy chcecie, aby wiosna już do nas przyszła?

 

WIDOWNIA: Tak!

 

BORSUK:

Zawołajmy więc: Wiosno, wiosno! Przyjdź tu do nas!!!

 

WIDOWNIA:

Wiosno, wiosno! Przyjdź tu do nas!!!

 

BORSUK:

Jeszcze raz, głośniej

 Na scenę wolno wchodzi wiosna, niosąc dwa kosze z kwiatami i słońce

 Razem z nią wchodzi szpak, który trzyma jej suknię ozdobioną kwiatami

 

WIOSNA:

Witam Was kochani - słonko Wam przynoszę, a do tego kwiatów dwa pełniutkie kosze. (zwraca się do ptaków)

Możecie ptaszyny gniazdka już budować!

Mrozu już nie będzie, nie trzeba się chować!

 

SZPAK:

Jestem szpak – podróżnik.

Wróciłem z daleka.

Nie mam gdzie zamieszkać! (Smutno) Nikt na mnie nie czeka.

(do szpaka podbiega dziecko I i II)

 

DZIECKO I:

Chodźże do nas szpaku, budkę ci zrobimy!

 

DZIECKO II:

Za oknem na drzewku równo powiesimy!

 

SZPAK:

Zamieszkam w niej dzisiaj, gniazdko w środku zrobię.

Dzieci będą śpiewać tu, w szkolnym ogrodzie.

 

OGRODNIK:

(zwraca się do dzieci)

W ogrodzie – moi drodzy, mamy mnóstwo pracy.                   

Trzeba zagrabić liście i zasadzić kwiaty.

Weźcie też narzędzia, skopiemy grządeczki,

równo trzeba zasiać zagon pietruszeczki.

 

DZIECKO I:
Rzodkiewkę, cebulę i marchew wsiejemy,

a gdy będą wschodzić, to je okopiemy.

 

WSZYSCY RAZEM:

na melodię „Krakowiaczek”

W naszym ogródeczku zrobimy porządki – zagrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.

Na grządkach wyrośnie fasola, marchewka, sałatka i groszek, czerwona rzodkiewka.

 

DZIECKO II:

Ale chociaż wiosna dziś się już zaczyna,

czasem śnieg posypie, wróci sroga zima!

 

WIOSNA:

Siostra zima do mnie czasem zajrzy na chwileczkę,

wtedy się kochane dzieci cieplutko ubierzcie!

Maleńkie roślinki przed mrozem ochrońcie,

ptaszkom do karmnika jeszcze zboża dajcie!

 

 

(na scenę wbiega DZIECKO III z pękiem bazi)

 

 

DZIECKO III:

Przyniosłem wam bazie z tej wierzby znad rzeczki.

Wyglądają ślicznie, jak małe koteczki.

 

DZICKO I:

(z oburzeniem)

Tak dużo gałązek przecież rwać nie musisz!                                              

Z czasem wszystkie zwiędną, a ty je wyrzucisz.

 

DZIECKO III:

(zawstydzone)

Rozdam wszystkie dzieciom po lekcji, na przerwie.

Nikt już gałązeczki z drzewa nie oberwie!

 

KWIATY I i II:

Napisałyśmy list do wszystkich dzieci na świecie.

Może wy mając dobre serca w obronę nas weźmiecie?

 

KWIAT I:

Kochane dzieci na całym świecie!

Do was się dzisiaj zwracają wszystkie rośliny – drzewa i trawy i głośno o to błagają:

 

KWIAT II:

Nie łamcie gałęzi!

Nie depczcie trawy!

Nie zrywajcie kwiatów!

 

WIOSNA:

A teraz w krok za mną na pola ruszajcie!

Będziemy malować na zielono trawy, bielić przebiśniegi, żółcić tulipany!

 

DZIECKO II:

Wszyscy stoją równo, więc rzędem ruszamy, wiosnę jak należy, wesoło witamy!

 

WSZYSCY RAZEM:                                                                                               

piosenka pt. „Powitalny koncert”

 

Wiosna, wiosna dziś na łące, powitalny będzie koncert.

Świerszcz ma skrzypce, skrzat bębenek, w nutkach pięknych sto piosenek.

 

Już nastroił świerszczyk skrzypki, naraz wiatr przyleciał szybki.

Chwycił nutki, uniósł w górę, poszybował aż pod chmurę!

 

RECYTATOR:

Tyle łagodności w wiośnie, a jednak wiosna przepędza zimę bezlitośnie.

 

Wiosna najpierw przez kilka tygodni zagląda do okien,

wreszcie rozsiada się na świecie wygodnie, jak przed rokiem.

RECYTATOR:

A kiedy wszystko się zazieleni, i nie będzie już końca kwiatom,

dojrzała wiosna się zamieni jak zawsze…w lato.

 

Piękne jest lato, jesień i zima, nawet ta ostra,

lecz najpiękniejszą z pór roku, wierzcie mi dzieci jest… WIOSNA!!!

 

WSZYSCY:

Piosenka pt. „Wiosna cieplejszy wieje wiatr”

 

Wiosna cieplejszy wieje wiatr,

Wiosna już nam ubyło lat,

Wiosna, wiosna wkoło zakwitły bzy.

 

Śpiewa skowronek nad nami,

Drzewa strzeliły pąkami,

Wszystko kwitnie w koło i ja i ty

 

 

 

 

 

 

 

Opracowała:

Dorota Kaczan

Grażyna Majka


 

 

O MNIE

SCENARIUSZE ZAJĘĆ I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
SPRAWDZIANY I TESTY
MOJA KLASA
GALERIA ZDJĘĆ
GIMNASTYKA KOREKCYJNA, SPORT
KONTAKT

 
 
© 2006 Dorota Kaczan